لوله های کاروگیت

خطوط  فاضلاب فرسوده  بارندگی شدید و زمین لرزه های مکرر همه و همه نیاز به یک تکنولوژی مبتکرانه جهت دفع مقادیر بالاتری از فاضلابها و پساب ناشی از بارندگی را بوجود می آورد .

لوله کاروگیت اسپیرال مسلح  همراه با پروفیل تقویت کننده استیل در داخل لوله جهت مصارف فاضلابی و سیستم های زهکشی زیر زمینی

این تکنولوژی مبتکرانه در دهه 1990 در ژاپن شکل گرفت و به تولید کنندگان این امکان را میدهد که لوله های سایز بالا با وزن پایین و استحکام مکانیکی وحلقوی بالاتری را تولید کنند در نتیجه حمل و نقل وجاگذاری لوله بسیار آسانتر خواهد بود. در این تکنولوژی ویژگی های پلی اتیلن مانند مقاومت در برابر خوردگی. وزن سبک. اصطکاک پایین. مقاومت در برابر مواد شیمیایی. انعطاف پذیری و نصب آسان با خاصیت ارتجاعی استیل ک 200 برابر ضریب ارتجاعی پلی اتین میباشد با یکدیگر ادقام میشود و محصولی منحصر بفرد را روانه  بازار میکنند. لوله پلی اتیلن کارو گیت اسپیرال مسلح از لایه پلی اتیلن اسپیرال شکل (مارپیچی) و یک لایه پروفیل استیل امگا شکل تولید میشود بنابراین لوله در مجموع از یک لایه داخلی از جنس پلی اتیلن یک دیواره خارجی  دارای ساختار کاروگیتی از جنس پلی اتیلن و قسمت هسته ای لوله متشکل از نوار فولادی گالوانیزه کاور شده با چسب پایه پلی اتیلن مالییکه شده است که همین هسته مرکزی پیوند بین دیواره داخلی و دیواره خارجی لوله را امکان پذیر میسازد. این ساختار هدفمند عملکرد لوله را در مقایسه با سایر لوله های موجود در بازار از جنس بتنی. فایبر گلاس و چدنی تا حد زیادی افزایش میدهد. حضور استیل در ساختار لوله فواید بسیاری را به همراه دارد بطوریکه مقاومت لوله در برابر فشا تا 20 کیلونیوتن افزایش میدهد. لوله پلی اتیلن کاروگیت اسپیرال مسلح در برابر بار سنگین تغیر شکل نمیدهد. چنین مقاومت فشاری در دیگر لوله های ترموپلاستیکی بی مانند است. لوله های کارو گیت اسپیرال مسلح با قطر اسمی قطر داخلی از 600 تا 2400 میلیمتر همواره مورد توجه شرکتهای ساختمانی و طراحان و پیمانکاران عزیز قرار گرفته است زیرا این لوله در بسیاری از موارد به آسانی نیاز های پروژه را برطرف میسازد.

لوله های کاروگیت

 

مشخصات :

لوله ها ی کارو گیت اسپیرال مسلح HDPE همواره با نوار فولادی تعبیه شده در داخل لوله مناسب برای مصارف فاضلابی. خطوط زهکشی زیرزمینی. جمع آوری و انتقال پساب ناشی از بارندگی های سنگین و خطوط تهویه است و بر اساس استاندارد ASTM-F 2435  و ISIRI18781 تولید می گردد. لوله اسپیرال ساختاری کاروگیتی دربیرون لوله و ساختاری صاف در داخل لوله دارد که با پروفیلی امگا شکل از جنس استیل گالوانیزه استحکام لوله را تقویت میکند و کاملا در دیواره لوله جاگذاری میشود. اتصال این لوله ها میتواند با جوش اکسترودری و تسمه های الکتروفیوژنی صورت گیرد.

لوله های کاروگیت

 

نصب خزشی :

هنگامی ک لوله های پلیمری تحت فشار بارهای خارجی قرار میگیرند پس از مدتی مشخصه های مکانیکی آنها تغییر شکل میابد این پدیده را خزش می نامند که در لوله های پلیمری از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. هنگام انتخاب یک لوله مقاومت حلقوی یکی از اولین پارامترهایی ایت که باید در نظر گرفته شود. تعیین نسب خزشی لوله در رابطه با ارزیابی عملکرد لوله در دراز مدت حائز اهمیت است. پروفیل استیلی ک در بین دولایه پلی اتیلن جاگذاری می شود مقاومت حلقوی لوله را بالا می برد ترکیب مواد مختلف  STEEL و  HDPE در لوله ویژگی های مکانیکی محصول و شرایط کار را تغییر داده و استیل اثر خزش را کاهش میدهد.

سیستم اتصال :

یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده کیفیت خط لوله این است ک مواد و سیالات بدون هیچ گونه نشتی انتقال یابد. بنابراین مساله اتصال لوله ها بخصوص در پروژه هایی ک از لوله های دارای قط اسمی بالا مورد استفاده قرار میگیرد یا در مکانهایی ک در جریان آب زیرزمینی بر روی محیط کار تاثیر میگذارد بسیلر حائز اهمیت است. اگر چه این لوله ها در مصارف غیر فشاری فاضلابی و زه کشی مورد استفاده قرار میگیرند اما لازم است ک سیستم اتصالاتی ک توسط تولیدکننده برای لوله ها به خریداران پیشنهاد می گرددآببندی کامل و عملکرد بی نقص لوله را تضمین کند. اتصال این لوله ها بصورت جوش الکتروفیوژنی و اکسترودری است. اتصالات نیز دارای دیواره خارجی کاروگیتی شکل و دیواره داخلی صاف هستند.

کاربرد اتصالات استاندارد سفتی حلقوی و مقاومت لوله را در بحرانی ترین قسمتهای خط لوله افزایش میدهد و از طرفی دیگر تغییر اندازه قطر داخلی لوله بر اثر فشار بار وارد شده را کاهش میدهد. موقع نصب این لوله ها باید دقت شود که قبل از اتصال آنها به اتصالات دیگردرجه حرارت لوله به درجه حرارت محیط رسیده باشد توصیه میشود ک نصب اتصالات در زمان حداقل درجه حرارت روزانه انجام شود. روش اتصال اکسترود و الکتروفیوژن یکی از مطمئن ترین روش های اتصال لوله های پلی اتیلن است.

لوله های کاروگیت

 

ویژگی های فیزیکی و مکانیکی :

ویژگیهای پلی اتیلن مانند مقاومت در برابر خوردگی وزن سبک. اصطکاک پایین. مقاومت در برابر مواد شیمیایی انعطاف پذیری و نصب آسان با خاصیت ضریب ارتجاعی استیل که 200 برابر ضریب ارتجاعی پلی اتیلن می باشد با یکدیگر ادغام میشود و محصولی منحصر به فرد را روانه بازار می کند.

مقاومت در برابر عناصر شیمیایی لوله پلی اتیلن کاروگیت اسپیرال مسلح همچون لوله پلی اتیلن غیر مسلح در برابر بسیاری از عناصر شیمیایی مطابق با استاندارد ISO TR 10358  مقاوم است.

خوردگی :

سطح داخلی لوله اسپیرال کاروگیت مسلح از جنس پلی اتیلن است و این امر بوبه را نسبت به خوردگی بسیار مقاوم می سازد درنتیجه خط لوله را میتوان برای جریان سیالات سرعت بالا بدون ایجاد خوردگی در سطح داخلی لوله مورد استفاده قرار داد.

مقاومت در برابر اشعه UV :

دیواره خارجی لوله با رنگ مشکی طراحی شده است تا لوله در برابر آسیب های محیطی مثل اشعه UV خورشید مقاوم باشد. کربن بلک موجود در پلیمر این مقاومت را در لایه خارجیلوله ایجاد میکند. بنابرین لوله پلی اتیلن را میتوان بدون هیچ نگرانی در فضای باز نگه داشت.

تجهیزات جانبی :

 مطابق در خواست مشتری و نیاز پروژه لوله پلی اتیلن اسپیرال کاروگیت ملح برای هر سایز و هر گلاسه مقاومت حلقوی میتوان با اجزا مختلفی خمچوم زانو. سه راه و منهول عرضه گردد.

لوله های کاروگیتلوله های کاروگیتلوله های کاروگیتلوله های کاروگیتلوله های کاروگیت

 

لوله کاروگیت و کارو گیت اسپیرال :

لوله های کاروگیت اسپیرال به دلیل مقاومت نیوتنی بالا در فشار خارجی ناشی از وزن خاک و بار ترافیکی. ماده اولیه HDPE-PP با بالاترین مقاومت شیمیایی در بین مواد پلیمری وزن کمتر هزینه تمام شده پایین تر و اجرا سریعتر نسبت به لوله های بتونی و فلزی جایگاه ویژه ای در صنعت انتقال فاضلاب و پسمنهای صنعتی یافته اند.

لوله های کاروگیت

 

تکنولوژی SPR و نوسازی شبکه فاضلاب :

تکنولوژی SPR در سراسر دنیا بعنوان سیستم نو سازی لوله بدون نیاز به حفر تراشنه شناخته شده است. SPR تکنولوژی مبتکرانه شناخته شده و دارای حق امتیاز انحصاری است که به علت مقرون به صرفه بودن و حداقل تاثیر گذاری روی محیط زیست مورد استقبال بی سابقه در پروژه های نوسازی خطوط فاضلاب قرار گرفته است. در تکنولوژی  SPR روند نوسازی لوله به گونه ای است که پروفیل از پیش تهیه در کارخانه به مکان پروژه برده میشود و بصورت اسپیرالی به هم کوک زده میشود. لوله ای ک با این روش ایجاد میشود دارای مقاومت حلقوی بالا و وزن پایین می باشد و لاینر جدید در داخل لوله آسیب دیده ایجاد می گردد در این روش نوسازی از یک ماشین کوک زنی دارای حق ثبت اختراع جهت متصل کردن پروفیل  HDPE یا PVC مورد استفاده قرار می گیرد. ماشین کوک زنی در قسمت انتهایی کف منهول یا محفظه دسترسی قرار میگیرد در هنگام کوک زنی پروفیل ها چنان در هم قفل میشوند ک لاینر ایجاد شده در داخل لوله میزبان بصورت کاملا آببند و مانع دخول آب می باشد.

لوله های کاروگیت

 

بازسازی لوله های قطر بالا بدون نیاز به حفر تراشنه :

SPR جهت بازسازی شبکه های فاضلابی لوله های سایز بالا تا قط 500 میلیمتر مورد استفاده قرار. میگیرد در SPR پروفیل PVC تقویت شده با فولاد ک در مکان دوغاب ریزی می شود مورد استفاده قرار میگیرد. تجهیزات نصب بدون نیاز به خفاری و تنها باداشتن نقاط دسترسی استاندارد مورد استفاده قرار میکیرند. تکنولوژی ژاپنی SPR را همچنین میتوان در مصرف عمودی همچون چاه های اکتشافی که به نفت میرسند و مدخلهای استوانه ای  ودیگر سازه های قطر بالا نصب کرد. SPR فرآیندی منحصر به فرد است و راه حل های ساختاری سفارشی را برای خطوط لوله در حال فرسودگی ارائه میدهدبا مهندسی صحیح میتوان این تکنولوژی را جهت برطرف سازی ناهنجاری های  هیدرولیکی خط لوله و ترمیم شیب لوله اصلی به کار گرفت لبه های درهم قفل شده پروفیل قفل مکانیکی نشت ناپذیری را ایجاد می کند که بسیار مقاوم است. لاینر SPR مطابق با بسیاری از استاندارد های صنعتی مورد تست و آزمایش قرار گرفته است و ن تنها استاندارهای ASTMF 1741 و  ASTMF 1697 را پاس کرده است بلکه در سطحی بالاتر از این استاندارنیز قرار گرفته اند پی وی سی SPR دارای manning 0.01 است

 

فرآیند نصب – کمترین تاثیر برروی محیط زیست :

فرآیند نصب لوله در SPR شامل مراحل زیر است

1_ بازرسی و تمیز کردن لوله میزبان

2_ کوک زنی پروفیل ها توسط ماشین دوخت

3_ نصب سیستم مهاربندی

4_ دوغاب ریزی

بازرسی :

قبل از مرحله دوخت زنی پروفیل ها داخل لوله میزبان توسط دوربین بازرسی میشود و تمامی خارو خاشاک بوسیله get cleaning از داخل لوله خارج می شود

فرآیند دوخت پروفیل ها

ماشین دوخت پروفیل در داخل لوله میزبان قرار میگیرد و پروفیل بواسطه منهول وارد ماشین دوخت می شود. ماشین دوخت زنی پروفیل های PVC را به شکل مورد نظر به هم کوک میزند و نوار پروفیل را طوری در هم قفل می کند ک در نهایت لوله ای نشت ناپذیر تولید می گرددبه دلیل حرکت به سمت جلو ماشین دوخت ب سمت محفظه دسترسی بعدی حرکت می کند.

سیستم مهار بندی :

پس از اینکه فرآیند دوخت زنی کامل شد سیستم مهار بندی نصب میگردد مصالح سیستم مهار بندی از طریق دهانه منهول استاندارد پایین برده میشود. در مرحله بعدی سیستم مهار بندی جهت مقاوم سازی ساختاری در حین دوغاب ریزی بکار میرود و پروفیل را مطابق مشخصات مهندسی مورد نظر داخل لوله میربان قرار میدهد

دوغاب ریزی :

تزریق دوغاب در فضای دایره ای بین لوله میزبان و پروفیل PVC دوخت شده است ک پس از اتمام دوغاب ریزی لوله بازسازی شده آماده  سرویس دهی می باشد

مزایای SPR در یک نظر :

_ بازسازی لوله های سایز بالا (500 – 800) میلیمتر

_ بازسازی لوله در اشکال دایره ای _ غیر دایره ای و اشکال سفارشی

_ بدون نیاز به حفر ترانشه و تنها نیازمند به منهول ورودی

_ طراحی شده جهت نصب در شرایط بار زنده

_ قابلیت کار در شرایط خمیدگی خط لوله

_ جریان راحت سیال در داخل خطلوله به دلیل جنس صاف پروفیل PVC

 

 

لوله های کاروگیت

 

لوله HDPE تقویت شده برای خطوط لوله ثقلی :

فاضلاب سطحی ناشی از بارندگی و کالورت است. نوار فولادی استیل کاملا محصور شده در پلی اتیلن لاینر جدیدی با مقاومت حلقوی بهینه ایجاد می کند. SPR  PE قابلیت بازسازی آجر . بتن GRP و لوله کاروگیت فلزی جهت بازسازی فاضلاب بهداشتی و خطوط لوله فاضلاب سطحی ناشی از بارندگی از قطر 900 تا 5000 میلیمتر را دارد. پروفیل مورد استفاده جهت ایجاد لاینر جدید در سایز های مختلف تولید میگردد. در تولید پروفیل از نوار فولادی استفاده میشود ک کاملا در ماده HDPE محصور شده است. نوار فولادی به این جهت در داخل پروفیل مورد استفاده قرار می گیردک مقاومت حلقوی خط تولید جدید را تامین سازد و بتواند نیازهای پروژه را تامین کند

تجارب پروژه ای :

SPR   PE جهت بازسازی فاضلاب سطحی ناشی از بارندگی و کالورتها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است این تکنولوژی جهت بازسازی خطوط لوله به شدت آسیب دیده و در شرایط کاری بسیار سخت بدون ایجاد هیچ گونه اختلالی بر جامعه مورد استفاده قرار گرفته است.

لوله های کاروگیت